ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ
ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
GREEK ASSOCIATION OF SCHOOL PSYCHOLOGISTS
ASSOCIATION GRECQUE
DES PSYCHOLOGUES SCOLAIRES
Email : scholpsy@mail.com Τηλl 7719287
Συμπεράσματα 1ου Πανελλήνιου
Συνεδρίου Σχολικής Ψυχολογίας
Διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία, σε κεντρικό ξενοδοχείο της
Αθήνας, το 1ο Πανελλήνιο
Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας με θέμα
«Ψυχολογία και εκπαίδευση στον 21ο αιώνα».
Διοργανωτής ήταν η Εταιρεία Ελλήνων Σχολικών Ψυχολόγων-
Ε.Σχο.Ψ.Ε
Βασικός στόχος ήταν να παρουσιασθούν η θεωρητική και
εμπειρική ψυχολογική έρευνα που σχετίζεται με την εκπαίδευση, η τεχνογνωσία ψυχολογικής στήριξης , εμπειρίες και
προβληματισμοί για το μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης.
Συμμετείχαν σχολικοί ψυχολόγοι ,ψυχολόγοι , μεταπτυχιακοί
φοιτητές ψυχολογίας, εκπαιδευτικοί και διευθυντές σχολείων από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη
Ελλάδα .
Το πρόγραμμα περιελάμβανε ομιλίες από διακεκριμένους Έλληνες
επιστήμονες σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Αμερικής, ομάδες εργασίας και
εργαστήρια και εξετάστηκαν θεωρητικά ,ερευνητικά και πρακτικά οι σχέσεις την
ψυχολογίας με την εκπαίδευση.
Διαπιστώθηκε ότι :
Σήμερα στην Ελλάδα, διαθέτουμε θεωρητικές και εμπειρικές ψυχολογικές γνώσεις αποδεδειγμένα
χρήσιμες για την εκπαίδευση.
Όμως το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να χρησιμοποιεί ψυχολογικές γνώσεις και τεχνικές των αρχών
του 20ου αιώνα ή να αυτοσχεδιάζει και να αναθέτει την σχετική ευθύνη
σε άτομα που έχουν άγνοια ή και αρνητικές προκαταλήψεις για την ψυχολογία και
τον ψυχολόγο.
Οι εκπαιδευτικοί, όσο και να θέλουν να είναι συνεπείς και
αφοσιωμένοι στο έργο τους, μένουν αβοήθητοι, αδύναμοι να παρέμβουν σε σχέση με
τις ψυχολογικές διαστάσεις της εκπαίδευσης και της παραγωγής του εκπαιδευτικού
έργου σε σημείο που τους δημιουργείται μεγάλο στρες και καταλήγουν να ενεργούν
σε απελπιστικές καταστάσεις.
Οι εκπαιδευτικοί, όπως φάνηκε από έρευνες και στις
συζητήσεις, δεν προετοιμάζονται, ούτε υποστηρίζονται, για να ασχοληθούν αποτελεσματικά με ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη της
προσωπικότητας και την πρόληψη προβλημάτων των μαθητών.
Τα εκπαιδευτικά μέτρα και οι αλλαγές δεν λαμβάνουν υπόψη τους
ψυχολογικούς παράγοντες και ούτε ζητείται η τεχνογνωσία σχολικών ψυχολόγων στον
σχεδιασμό πχ του ολοήμερου σχολείου, υπηρεσιών σχολικού προσανατολισμού,
μονάδων και προγραμμάτων για παιδιά με ειδικές ανάγκες ή για αλλοδαπούς. Το
αποτέλεσμα είναι μεγάλο κόστος με ελάχιστο αποτέλεσμα και πολλαπλασιαστικές
αρνητικές συνέπειες.
Το έργο του Σχολικού Ψυχολόγου, για να είναι αποτελεσματικό
και ανταποδοτικό, δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο ή κυρίως σε διαγνώσεις και
στήριξη του παιδιού έξω από το σχολικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τις διεθνείς
καλές πρακτικές και με βάση την έρευνα, το έργο του Σχολικού Ψυχολόγου θα
πρέπει να εμπλέκεται ισότιμα με μια συμβουλευτική σχέση με τους άμεσα
ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και τους προϊστάμενους των
σχολείων, γύρω από το παιδί, μέσα στο σχολείο .
Δεν αρκεί να παραπέμπουμε σε ψυχολόγους τους μαθητές με προβλήματα. Η πρόσληψη των ψυχολόγων θα πρέπει να συνοδεύεται με αλλαγές στους αντίστοιχους οργανωτικούς παράγοντες του εκπαιδευτικού έργου, τις διαδικασίες, τις νοοτροπίες και τις πρακτικές προσέγγισης των αναγκών του παιδιού /μαθητή.
Δεν αρκεί να παραπέμπουμε σε ψυχολόγους τους μαθητές με προβλήματα. Η πρόσληψη των ψυχολόγων θα πρέπει να συνοδεύεται με αλλαγές στους αντίστοιχους οργανωτικούς παράγοντες του εκπαιδευτικού έργου, τις διαδικασίες, τις νοοτροπίες και τις πρακτικές προσέγγισης των αναγκών του παιδιού /μαθητή.
Σήμερα στο σχολείο παρατηρούνται στους μαθητές Ψυχολογικά
προβλήματα που έχουν τρεις βασικές πηγές :
- Το ίδιο το παιδί: στην ανάπτυξη και την ωρίμανση
του ,σε κρίσιμες φάσεις και λόγω των ατομικών διαφορών κάθε παιδί
έχει ιδιαίτερες ανάγκες που αν δεν ικανοποιηθούν έγκαιρα
και κατάλληλα του προκαλούν
ψυχολογικά προβλήματα.
- Την οικογένεια, το κοινωνικό περιβάλλον που δεν
προσφέρουν πια επαρκή προστασία και φροντίδα. Πολλοί παράγοντες της καθημερινότητας της σύγχρονης εποχής, η
τρομοκρατία, οι σεισμοί διαταράσσουν ψυχολογικά το παιδί.
- Το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, οι πρακτικές, το
πρόγραμμα, οι παιδαγωγικοί χειρισμοί, οι μεταρρυθμίσεις προκαλούν
προβλήματα όταν δεν λαμβάνουν υπόψη τις ψυχολογικές διαστάσεις και δεν
εναρμονίζονται με το επίπεδο και τις ανάγκες του παιδιού.
Στο περιβάλλον του κάθε παιδιού έχουμε προστατευτικούς
παράγοντες και παράγοντες κινδύνου ή
αρνητικούς που συνυπάρχουν σε τρία
επίπεδα και αλληλεπιδρούν: ατομικό,
οικογενειακό, σχολικό / κοινωνικό περιβάλλον.
Διεθνείς στατιστικές αλλά και ελληνικές, όπως αναφέρθηκε στο
συνέδριο, υπολογίζουν ότι από τα παιδιά 20% κινδυνεύουν να έχουν καθυστέρηση
στην ανάπτυξη τους, να έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή να αναπτύξουν προβλήματα συναισθηματικά ή
συμπεριφοράς .Ο κίνδυνος αυξάνει κατά 25% για παιδιά που ζουν σε συνθήκες
φτώχειας και κοινωνικής ανασφάλειας και
από το ότι 6-7% των παιδιών είναι κάθε
χρόνο εκτεθειμένα σε σοβαρά τραύματα ή φυσικές καταστροφές .
Οι συνέπειες αυτών των προβλημάτων είναι πολλαπλές και
αλυσιδωτά πολλαπλασιαζόμενες όσο μεγαλώνει το παιδί. Το άτομο που μένει
αβοήθητο κινδυνεύει όχι μόνο να έχει σχολική αποτυχία και να μην αποδίδει στο σχολείο αλλά και ως
ενήλικας να μην έχει κοινωνική αυτονομία,
να έχει σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς, να έχει σοβαρή ψυχιατρική
διαταραχή .Δημιουργεί δυσχέρειες στο έργο των εκπαιδευτικών, τους προκαλεί
άγχος και στρες με συνέπειες στην παραγωγικότητα τους και την ποιότητα της
καθημερινότητας τους. Προκαλεί δυσλειτουργίες στην οικογένεια και την ικανότητα
προσφοράς στα άλλα μέλη της. Τελικά το κοινωνικό κόστος είναι τεράστιο.
Δημιουργούνται αδικαιολόγητες ανάγκες στο σύστημα της πρόνοιας και της υγείας.
Οι παρεμβάσεις για βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών
συνθηκών δεν επαρκούν για να προστατευθούν τα παιδιά από αρνητικούς παράγοντες
ή για να βελτιωθούν τα παιδιά με πρόβλημα.
Τα παιδιά δεν είναι παθητικοί δέκτες ούτε μηχανικά
αντικείμενα των κοινωνικών εξωτερικών παραγόντων αλλά έχουν μια δική τους
ψυχολογία και αναπτυξιακή πορεία. Σε αυτή έχει σημαντικό ρόλο να παίξει το
σχολείο και το πώς οι γονείς, οι
εκπαιδευτικοί και οι προϊστάμενοι τους κατανοούν και ερμηνεύουν και ενεργούν
στους παράγοντες των προβλημάτων των μαθητών. Δηλ η ψυχολογική κατανόηση αυτών
των παραγόντων προσδιορίζει τις επιλογές τους αλλά και τις σχέσεις με τους
γονείς και τους άλλους ειδικούς και τις αντίστοιχες υπηρεσίες .
Δυστυχώς, στην Ελλάδα μέχρι σήμερα, όπως αναφέρθηκε στο
συνέδριο, δεν έχουμε θεσμούς που να διασφαλίζουν επαρκή παρέμβαση στους
παράγοντες των προβλημάτων των παιδιών /μαθητών τόσο για πρόληψη όσο και για αντιμετώπιση. Ένας τέτοιος θεσμός με
πρόταση της Ουνέσκο από το 1954 είναι ο Σχολικός Ψυχολόγος .
Βασικοί λόγοι, σύμφωνα με τους περισσότερους ψυχολόγους,
εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολείων που συμμετείχαν στο συνέδριο, είναι η
άγνοια του ρόλου του σχολικού ψυχολόγου και της σχέσης της ψυχολογίας με το
εκπαιδευτικό έργο και οι αρνητικές προκαταλήψεις κατά της ψυχολογίας.
Στο συνέδριο και στα εργαστήρια παρουσιάστηκαν προσεγγίσεις,
προγράμματα και τεχνικές ενίσχυσης των προστατευτικών παραγόντων, ανάπτυξης
ενός παιδοκεντρικού σχολείου που σέβεται τις ψυχολογικές ανάγκες και
ενδυναμώνει τον εκπαιδευτικό και προλαμβάνει τα προβλήματα. Συζητήθηκαν οι νέοι
εκπαιδευτικοί νόμοι και προτάθηκαν
λύσεις για καλύτερη εφαρμογή τους και παροχή υπηρεσιών.
Στο κατώφλι του 21ου χρειάζεται μια νέα
εκπαιδευτική πολιτική με ευαισθησία και τεχνογνωσία όσον αφορά τις ψυχολογικές
ανάγκες των μαθητών ώστε να διασφαλίζεται η
ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού όλων, η πρόληψη προβλημάτων και η ποιότητα ζωής στο
μέλλον.
Είναι τεράστιες οι ανάγκες και επείγει οι Σχολικοί Ψυχολόγοι
και οι άλλοι αρμόδιοι να ενημερώσουν την κοινή γνώμη για το έργο του Σχολικού
Ψυχολόγου και να βρούμε τρόπους αναβάθμισης της ικανότητας προσφοράς
υπηρεσιών στήριξης του εκπαιδευτικού έργου .
Το ΔΣ της Ε.Σχο.Ψ.Ε.
Ο
Πρόεδρος
Παναγιώτης
Χηνάς
Σχολικός
Ψυχολόγος
1ο
Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας
Θέμα : Ψυχολογία και εκπαίδευση
στον 21ο αιώνα
Παρασκευή 2 –Σάββατο 3
Νοεμβρίου , 2001
Αθήνα , Holiday Inn
Πρόγραμμα
1o Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας -Ε.Σχο.Ψ.Ε.
Παρασκευή 2
Νοεμβρίου
Ώρα
|
Θέμα – Πρόεδρος- Ομιλητής
|
8.15-9.00
|
Εγγραφές
|
9.00-9.30
|
Έναρξη Χαιρετισμοί
Υπουργείου
Πρόεδροι : UNICEF, ΔΟΕ, ΟΛΜΕ
,ΣΕΨ ,ΕΛΨΕ
|
9.30 –10.00
|
Από τον 19ο στο
κατώφλι του 21ου αιώνα .Το Ελληνικό Εκπαιδευτικό
σύστημα και η Σχολική Ψυχολογία ,
Χηνάς Παναγιώτης
|
10.00-10.45
|
Πρόεδρος :
Χηνάς Π.
Συμβουλευτική
και Αξιολόγηση. Διαδικασίες και ρόλος του Σχολικού Ψυχολόγου στον 21ο αιώνα
Μπάρδος Αχιλλέας
|
10.45-11.15
|
Πρόεδρος
: Μπάρδος Α.
Είναι το
μεταγιγνώσκειν καθοριστικός παράγοντας της αυτο-ρύθμισης ; Ευκλείδη Αναστασία
|
11.15-11.45
|
Πρόεδρος
:.Μόττη- Στεφανιδη Φ
Εφαρμογές της
Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση,
Μαλικιώση-
Λοίζου Μαρία
|
11.45-12.00
|
Συζήτηση
-γραπτές ερωτήσεις
|
12.00-12.30
|
Πρόεδρος
: Ματσόπουλος Α.
Σύνδεση
Σχολείου και Οικογένειας στο πλαίσιο συμβουλευτικής παρέμβασης στο σχολικό
περιβάλλον ,
Στογιαννίδου
Αριάδνη & Μπίμπου-Νάκου Ι.
|
12.30-14.00
13.30-14.00
|
Διάλειμμα.
Καφές
|
14.00- 16.00
16.00-20.00
|
*Δίωρα
Εργαστήρια : Α, Γ, Ε
*Τετράωρο
Εργαστήρι : 2
|
16.00-17.00
17.00-18.00
|
Στρογγυλό τραπέζι
Πρόεδρος : Δροσινού Μ.
Συζήτηση
-γραπτές ερωτήσεις
|
*Βλέπε
κατάλογο με Ομάδες / Εργαστήρια .
Βεβαίωση
συμμετοχής θα δοθεί στο τέλος του συνεδρίου σε όσους παρακολουθήσουν τις
ομιλίες και συμμετέχουν σε ένα τουλάχιστον εργαστήρι.
Ε.Σχο.Ψ.Ε
-Πρόγραμμα Σάββατο 3 Νοεμβρίου
Ώρα
|
Θέμα –
Πρόεδρος- Ομιλητής
|
8.45-9.45
9.45-10.00
|
Πρόεδρος : Χηνάς
Π.
Ενσωμάτωση
και ο Σχολικός Ψυχολόγος. Εμπειρίες από την Αμερική και λάθη προς αποφυγή, Ματσόπουλος
Τάσος
Συζήτηση –γραπτές ερωτήσεις
|
10.00.10.30
|
Πρόεδρος
: Παπαστυλιανού Α.
Είναι
φυσιολογική η αναταραχή και η θύελλα της εφηβείας ; Απόψεις
εκπαιδευτικών , γονιών και ειδικών ψυχικής υγείας,
Μόττη-Στεφανίδη Φρόσω
|
10.30-11.00
|
Πρόεδρος
: Μπίμπου Ι.
Η βία στο
χώρο του σχολείου και τρόποι παρέμβασης,
Παπαστυλιανού
Αντωνία
|
11.00-11.45
|
Πρόεδρος
: Στογιαννίδου Α.
Ψυχολογική
Συμβουλευτική με φοιτητές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση,
Καλαντζή-Αζίζι Αναστασία
|
11.45-12.00
|
Συζήτηση
–γραπτές ερωτήσεις
|
12.00-12.40
|
Πρόεδρος
: .Ζαφειροπούλου Μ
|
12.40-14.00
13.30-14.00
|
Διάλειμμα
Καφές
|
14.00- 16.00
16.00-20.00
|
*Δίωρα
Εργαστήρια : Β, Δ
*Τετράωρο
Εργαστήρι : 1
|
16.00-16.30
|
Πρόεδρος :
Καϊτατζή-Χουλιούμη Δ.
Ψυχολογική
Συμβουλευτική γονέων και προβλήματα συμπεριφοράς «δύσκολων»
παιδιών , Ζαφειροπούλου Μ., & Ρούση, Χ.,
& Γεωργίου, Ε.
|
16.30-17.30
17.30- 18.00
|
Στρογγυλό τραπέζι
Πρόεδρος : Κάκουρος
Ε .
Συζήτηση-γραπτές
ερωτήσεις .
Πόστερ : Η
σχολική αποτυχία αλλοδαπών μαθητών, Ευαγγέλου Μ., Δημητρακοπούλου Β.
Συμπεράσματα -Λήξη
|
1ο Πανελλήνιο Συνέδριο
Σχολικής Ψυχολογίας
Ακριτίδου
Μ., Σχολική
Ψυχολόγος, Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια Θεσσαλονίκης
Αναστασίου Δ. Σχολικός Ψυχολόγος ,Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αναστασίου Δ. Σχολικός Ψυχολόγος ,Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γεωργίου,
Ε. παιδαγωγός,
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Δατσέρη Α. Σχολική
Ψυχολόγος , Α’ ΠΕΚ Αθηνών , ΔΣ Ε.Σχο.Ψ.Ε
Δροσινού Μ. Δρ
, Πάρεδρος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ,Δ/ση Ειδικής Αγωγής
Ευκλείδη Αν.,
Καθηγήτρια Πειραματικής και Γνωστικής Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης,, Πρόεδρος της ΕΛΨΕ
Ζαφειροπούλου Μ.,
Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας , Εργαστήριο Εξελικτικής Ψυχολογίας και
Ψυχοπαθολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ζουρνατζής
Ε., Εργοθεραπευτής
,Ψυχολογικό Κέντρο Αναπτυξιακών και Μαθησιακών Δυσκολιών «ΑΡΣΗ», Αθήνα
Καϊτατζή-Χουλιούμη Δ., Σχολική Ψυχολόγος
Ειδικής Αγωγής Σέρρες ,ΔΣ Ε.Σχο.Ψ.Ε
Κάκουρος
Ε., επίκουρος Καθηγητής
Ψυχολογίας, προϊστάμενος Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Αθήνας
Καλαντζή Αν.,
Καθηγήτρια Ψυχολογίας , Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καραδήμας
Ευ. επιστημονικός συνεργάτης
Τομέα Ψυχολογίας, Παν. Αθηνών
Καραμπά
Ο. Ψυχολόγος,
Ψυχολογικό Κέντρο Αναπτυξιακών και Μαθησιακών Δυσκολιών «ΑΡΣΗ».
Κατσούλη
Π., Σχολική
Ψυχολόγος ,ΚΔΑΥ Αθηνών, Ε.Σχο.Ψ.Ε
Μαλικιώση-
Λοίζου Μ., Καθηγήτρια Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο
Αθηνών
Ματή-
Ζήση, Ε. δρ
παιδαγωγός Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Ματσόπουλος
Τ.,
επίκουρος Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας . Fairleigh Dickinson University, USA
Μιχαηλιδης
Κ/νος ,Διδάσκων
Τμήμα Ειδ. Αγωγής , Παν. Θεσσαλίας
Μόττη-Στεφανίδη Φρ. , Σχολική
Ψυχολόγος , Αν. Καθηγήτρια Παν. Αθηνών
Μπαδικιάν
Μ.
παιδαγωγός
Μπάρδος Αχιλλέας,
Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας ,University of Northern Colorado
Μπίμπου-Νάκου Ι., Κλινική
& Σχολική Ψυχολόγος, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.
Θεσσαλονίκης
Ναταλί Πολιτικού, Ph.D. Σχολικός Ψυχολόγος , ειδικός επιστήμονας University of Northern Colorado , USA
Ναταλί Πολιτικού, Ph.D. Σχολικός Ψυχολόγος , ειδικός επιστήμονας University of Northern Colorado , USA
Παπαηλιού
Χ.
Λέκτορας εξελικτικής ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Φιλοσοφικών και
Κοινωνικών Σπουδών
Παπαστυλιανού
Αντ.,
Ψυχολόγος , επίκουρος Καθηγήτρια Παν. Ιωαννίνων
Παππά
Β.,
Σχολική Ψυχολόγος Σχολές Γονέων
Πετρογιάννης
Κων/νος Λέκτορας
Εξελικτικής Ψυχολογίας ,Παν. Ιωαννίνων
Ρούση,
Χ.,
Ψυχολόγος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Στογιαννίδου Αρ. Κλινική
& Σχολική Ψυχολόγος , Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Α. Π. Θεσσαλονίκης
Σωτηροπουλου Κ., Ψυχολόγος , Σύμβουλος Επαγγ. Προσανατολισμού
Σωτηροπουλου Κ., Ψυχολόγος , Σύμβουλος Επαγγ. Προσανατολισμού
Χατζή
Σ. Ψυχολόγος,
Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Θεσσαλονίκης
Χηνάς Π. , Σχολικός
Ψυχολόγος ,Πειραματικό Ειδικό Σχολείο ΜΔΔΕ, Καισαριανή, Πρόεδρος Ε.Σχο.Ψ.Ε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου