Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Ημερίδα:"Ποιότητα της εκπαίδευσης και Σχολείο για Όλους: Ρόλος των Σχολικών Ψυχολόγων και των Υποστηρικτικών Υπηρεσιών", 2003

12 Οκτωβρίου 2003
Συμπεράσματα ημερίδας  
Ποιότητα της εκπαίδευσης και Σχολείο για Όλους: Ρόλος των Σχολικών Ψυχολόγων και των Υποστηρικτικών Υπηρεσιών»,

Κείμενο Επιστολής προς Υπουργό και Υφυπουργό Παιδείας
12 Οκτωβρίου 2003

".....
 Την 5 Σεπτεμβρίου 2003, στα πλαίσια της Εθνικής Ημέρας Σχολικής Ψυχολογίας, διοργανώθηκε υπό την Αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων ημερίδα με θέμα «Ποιότητα της εκπαίδευσης και Σχολείο για Όλους: Ρόλος των Σχολικών Ψυχολόγων και των Υποστηρικτικών Υπηρεσιών», με ομιλητές  
τον διεθνούς φήμης Αν. Κοσμήτορα Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας  κύριο Jim Ysseldyke, βραβείο Endowed Professorship in Educational Leadership 
και τον Βουλευτή κύριο Λάμπρο Κανελλόπουλο, Πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Unicef.

Στην ημερίδα έστειλαν χαιρετισμό ο Πρόεδρος της Βουλής κύριος Κακλαμάνης, ο βουλευτής κύριος Καλός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας- υπεύθυνος του τομέα Παιδείας. Επίσης χαιρέτησαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Βουλευτής κ Διαμαντίδης Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και αρκετοί άλλοι εκπρόσωποι φορέων.
Παρακολουθήσαν και συμμετείχαν στην συζήτηση δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, καθηγητές, σχολικοί σύμβουλοι, μεταπτυχιακοί φοιτητές, γονείς, ψυχολόγοι και καθηγητές πανεπιστημίου από όλη την Ελλάδα.
Τα κύρια συμπεράσματα των ομιλιών και της συζήτησης ήταν ότι για ν’ ανταποκριθεί το σχολείο στις σύγχρονες ανάγκες στον 21ο αιώνα  δεν αρκούν τα μέτρα που αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα και την διδακτέα ύλη. Το εκπαιδευτικό σύστημα στις ΗΠΑ και στις Ευρωπαϊκές χώρες χρειάζεται αναδόμηση και εμπλουτισμό των λειτουργιών του και με σύγχρονες Σχολικές Ψυχολογικές Υπηρεσίες.  
Οι  Ψυχολόγοι προστίθενται στους κλάδους του εκπαιδευτικού προσωπικού και γίνονται απαραίτητοι για να ικανοποιηθούν όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες όπως προβλέπονται από την Διεθνή Σύμβαση  για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Ιδιαίτερα για να γίνουν πράξη τα δικαιώματα χρειάζεται να αλλάξουν στάσεις και νοοτροπίες με την στήριξη του σχολείου και των Ψυχολόγων.
Οι δυσκολίες πολλών παιδιών και πολλών σχολείων υπερβαίνουν την ικανότητα των σχολείων να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά.
Όμως δεν υπάρχουν μυστικά για το τι είναι χρήσιμο στην αποτελεσματική διδασκαλία των μαθητών, όλων των μαθητών και των ταλαντούχων και αυτών με λίγες ικανότητες. Πολύ απλά, τα σχολεία για να είναι αποτελεσματικά, χρειάζονται συστήματα υποστήριξης και την χρησιμοποίηση των προσόντων του Ψυχολόγου  και της ψυχολογικής σκοπιάς στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παιδαγωγοί και οι μαθητές τους.
Το παραδοσιακό σχολείο επικεντρώνεται στους δασκάλους και όχι στους μαθητές. Και οι δάσκαλοι στην Ελλάδα, παρατήρησε ο καθηγητής Jim Ysseldyke, είτε διαχειρίζονται τα προβλήματα μόνοι τους είτε περιμένουν ότι οι Ψυχολόγοι θα χειριστούν τα προβλήματα των μαθητών και  των γονιών μόνο ως πρόβλημα υγείας έξω από το σχολείο. Στις ΗΠΑ για τρεις δεκαετίες  χρησιμοποιούσαν τους Ψυχολόγους για να κατηγοριοποιούν τους μαθητές και να τους διαχωρίζουν σε ειδικά σχολεία ειδικής αγωγής. Αυτό το πρότυπο κόστισε πολύ και αποδείχθηκε ότι δεν είναι αποτελεσματικό.
Γενικά στο παρελθόν συνηθιζόταν οι Ψυχολόγοι που εξυπηρετούν τους μαθητές να εργάζονται με βάση το ιατρικό πρότυπο σε ένα γραφείο έξω από το σχολείο, στο πλαίσιο του οποίου ξοδεύουν πολύ από τον χρόνο τους  για να εντοπίσουν το πρόβλημα στους μαθητές και πολύ λιγότερο χρόνο για παρέμβαση και πρόληψη. Σήμερα διεθνώς υπάρχει μια σημαντική μετατόπιση στην λειτουργία των Σχολικών Ψυχολόγων και αποτελούν ισότιμο μέλος της «ομάδας εκπαίδευσης» μέσα στο σχολείο και εργάζονται σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό και με τους γονείς και με άλλους επαγγελματίες. Στόχοι τους είναι όλο και περισσότερο 1) να προάγουν την ικανότητα του κάθε μαθητή σε όλους τους τομείς και 2) να βοηθήσουν να αναπτυχθεί το μαθησιακό περιβάλλον και να ενισχύσουν την ικανότητα των σχολικού συστήματος να ανταποκριθεί με ποιότητα στις ανάγκες όλων των μαθητών.
«Ο Σχολικός Ψυχολόγος, όπως είπε ο  καθηγητής Jim Ysseldyke, για να είναι αποτελεσματικός έχει ανάγκη να συμμετέχει στις προσπάθειες της διοίκησης για μεταρρύθμιση, εκσυγχρονισμό ή βελτίωση των σχολείων, στην λήψη εκπαιδευτικών αποφάσεων και την διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής.
       
Τα παιδιά προτάσσονται, τα παιδιά προτάσσονται, τα παιδιά πάντα προτάσσονται. 
Αν θυμούμαστε σε όλα όσα κάνουμε γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε –δηλ. για τους μαθητές- τότες έχουμε αρκετές πιθανότητες να συνεισφέρουμε σημαντικά.»
    
Ένα ελάχιστο εργαλείο ανάπτυξης στην σωστή κατεύθυνση και αλλαγής νοοτροπίας είναι η πρόταση μας να αναγνωρισθεί με εγκύκλιο σας η « Εθνική Ημέρα Σχολικής Ψυχολογίας» ως επίσημη διαδικασία ευαισθητοποίησης και διαμορφωτικής αξιολόγησης των κατά τόπους προσπαθειών ανταπόκρισης στις ψυχολογικές  ανάγκες των μαθητών  και παρέμβασης στις ψυχολογικές διαστάσεις του σχολείου.


                   Με τιμή,                                                                                                                                            
Πρόεδρος της Ε.Σχο.Ψ.Ε                                     Γενική Γραμματέας

   Παναγιώτης Χηνάς                                         Αδαμαντία Δατσέρη
Σχολικός Ψυχολόγος                                       Σχολική Ψυχολόγος
                              

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου